Hide Filters
הצג סינונים 0
מיין לפי :
סינונים 0

תחזוקת אופניים: איך לטפל באופניים בצורה הטובה ביותר

בקטגוריה: אופניים

איך לטפל באופניים שלכם?

ממש כמו גוף האדם, גם האופניים שלכם זקוקים לתשומת לב. אספנו עבורכם כמה עצות חשובות בנוגע לתחזוקת אופניים; אילו חלקים זקוקים לתחזוקה שוטפת, מה נדרש כדי לשמר אותם ומה קורה אם לא מקפידים על טיפול נכון. עם תחזוקה נכונה תוכלו ליהנות מהמאופניים שלכם לאורך זמן רב יותר. קראו את המדריך שלנו לטיפול נכון באופניים.

יסודות הטיפול באופניים

שמירה על ניקיון

תחזוקת האופניים שלכם לא חייבת להיות מסובכת ואם תנקו אותם בקביעות הם יגמלו לכם בעוד שנים רבות ונעימות של רכיבה. ישנם כמה שלבים שחשוב לזכור כדי לשמור על תחזוקה הולמת של אופניים:

  • הסרת שומן: מומלץ להסיר את השומן, הבוץ והלכלוך שהצטברו על מערכת ההנעה של האופניים לפחות פעם בחודש. אם תדלגו על הסרת השומנים, כל פעולת ניקוי אחרת לא תהיה אפקטיבית כיוון שהיא רק תמרח את הלכלוך מסביב.
  • ניקוי: שלב הניקוי משלים את העבודה הקשה של הסרת השומן ומותיר את האופניים מבריקים. הקפידו לבצע את שני שלבי הניקוי פעם בחודש כדי לשמור על האופניים שלכם במצב מעולה.
  • שימון: שימון מערכת ההנעה של האופניים מפחית את החיכוך וכך מאריך את חייה. בצעו זאת מדי שבועיים לפחות, והאופניים שלכם יזוזו כפי שהם צריכים, כל הזמן.

בדיקת לחץ הגלגלים בקביעות

זוהי פעולה קריטית עבור תחזוקת האופניים, כיוון שהבדל קטן בלחץ הצמיגים עשוי להשפיע משמעותית על תפעול האופניים ועל נוחות הרכיבה; את בדיקת הלחץ יש לבצע באמצעות משאבת רגל טובה. מומלץ לבצע את הבדיקה 3-4 פעמים בשבוע, משום שהצמיגים נוטים לאבד לחץ אוויר בקביעות. מידת הלחץ שמשתחרר משתנה לפי סוג הצמיגים, משקל הגוף של הרוכב, תנאי הרכיבה ותוואי המסלול. באופן כללי, ככל שהצמיגים עבים יותר כך לחץ האוויר נמוך יותר, אך רצוי לשמור על לחץ האוויר המצוין בהוראות היצרן. ה-PSI המקובל בקרב רוכבי אופניים הוא 80-120, אז אם לחץ האוויר באופניים שלכם נמצא בטווח הזה, אתם מוכנים לצאת לדרך.

בדיקת הברגים והאומים

כל כך קטנים אבל יש בהם המון: הברגים והאומים מחזיקים את מכלול האופניים יחד אז כדאי לבדוק את מידת ההידוק שלהם בקביעות או שהאפניים שלכם עלולים להתפרק בזמן רכיבה - אתם תחליטו מה אתם מעדיפים :) אבל אנחנו לא חוששים רק מסכנת ההתפרקות של האופניים (שהיא בעיה מסוכנת שכדאי להימנע ממנה) חלקים רופפים עלולים להשפיע גם על ביצועי הרכיבה שלכם וגם על הסיכון לנזק חמור לאופניים. הדרך היעילה ביותר לשמור על חיבורי האופניים היא לבדוק אותם מדי שבוע. תוכלו לבצע זאת באמצעות הקפצת האופניים על האדמה תוך שאתם מטים אוזן לצליל הקרקוש של ברגים ואומים שהתרופפו.

מאחר ומפרט המוצר משתנה בין דגמים ובין יצרנים, כדאי לעקוב אחר הוראות היצרן כשאתם מהדקים כל חיבור, במיוחד בנוגע לצירי הסיבוב. אם חלקים מסוימים אינם מהודקים מספיק הם עשויים להשמיע קולות חריקה, בעוד שחלקים מהודקים יתר על המידה עלולים לגרום לפציעה.

בדיקת הבלמים

בדיקת הבלמים היא כנראה ההיבט החשוב ביותר בתחזוקת האופניים, שכן חוסר תשומת לב לתקינות הבלמים עלול לגרום לסכנה ולנזק חמורים ביותר, במיוחד אם אתם רוכבים המון בירידות.

בדקו את הבלמים באמצעות הפעולות הבאות: משכו אותם כלפי מטה לעצירה והחזיקו אותם כדי לוודא שהם עובדים כנדרש.

  • בחנו את רפידות הבלמים. ככלל, רפידות בלמים אמורות לכלול מדדי שחיקה. בדקו אותם 
  • בקביעות וודאו שתקינותם אינה מתחת לסף הנדרש. בנוסף, חשוב לבדוק שהרפידות נוגעות בחלק הקדמי של פני המעצור ובכל שטח המעצור בזמן משיכה.
  • נקו את מעצורי הדיסק כדי להימנע מהידבקויות ומנזק למערכת הבלמים, הקפידו לשמור על ניקיון הדיסקים שלכם. חשוב לקנות חומרי ניקוי ייעודיים לדיסקים, ולא להשתמש אף פעם ב-WD40.

הגדרת ההילוכים מחדש

אחרי שתרכבו על האופניים שלכם במשך זמן מה תתחילו להבחין כי ההילוכים שלכם לא פועלים בצורה חלקה כפי שהם פעלו פעם. אל חשש! אין צורך להתחיל לכתוב בשורת החיפוש בגוגל "איך מגדירים הילוכי אופניים מחדש?" כל עוד הכבלים והמעתקים שלכם לא נפגעו תוכלו להגדיר מחדש את ההילוכים.

כך תעשו זאת:

  • מצאו את מתאם הגלגל. הוא נמצא על המעתק האחורי צמוד לפתח הכבל, או במעתק הקדמי סמוך למעביר ההילוכים.
  • בדקו אם הכבל זקוק להידוק או לשחרור. הניחו את האופניים על מעמד תיקונים וסובבו את הפדלים, והחליפו הילוכים תוך כדי. אם השרשרת לא זזה בקלות על גלגלי השיניים, יש צורך להדק את הכבל. אם היא זזה מהר מדי, יש צורך לשחרר מעט את ההידוק.
  • כוונו את לחץ הכבל. לאחר שהבנתם מהי הבעיה, תוכלו להשתמש במתאם הגלגל כדי להגדיר מחדש את ההילוכים. עבור כבל מהודק יותר, סובבו את המתאם נגד כיוון השעון; כדי לשחרר את ההידוק, סובבו את המתאם בכיוון השעון. מתאם הגלגל ישמיע קליק כל רבע סיבוב. אם יש לכם אופניים חשמליים לא תצטרכו לכוון את ההילוכים כלל.

החלפת חלקי אופניים החשופים לשחיקה ולבלאי

אם חלק כלשהו מחלקי האופניים נפגם יהיה עליכם להחליף אותו מהר ככל האפשר כדי למנוע סכנה אפשרית ולשמור על ביצועים טובים של האופניים שלכם.

  • השרשרת: בדרך כלל, זהו החלק באופניים שצריך להחליף בתדירות הגבוהה ביותר. אף כי ניקוי שבועי יאריך את חיי השרשרת, אם אתם מבחינים בשחיקה משמעותית או בהתרופפות שלה - זה הסימן שהגיע הזמן להחליף אותה. ישנם כלים הבוחנים את חיבורי החוליות של השרשרת ועוזרים לקבוע אם אכן יש צורך להחליף אותה.
  • רפידות בלמים: לרוב לא נדרשת החלפה סדירה של הרפידות, אך כדאי לבדוק אותן בקביעות. החליפו את רפידות הבלמים לפני שהן נשחקות לחלוטין.

  • צמיגים: תחזוקת הצמיגים תלויה בסוג שבו אתם משתמשים. צמיגים באיכות נמוכה עשויים להתבלות מהר יותר מהשרשרת. ברוב המקרים, צמיגי אופניים אמורים להחזיק עד 6,400 ק"מ (פחות מזה עבור צמיגי מרוץ). תמיד תבדקו את הצמיגים לאחר רכיבה ארוכה כדי לנסות ולאתר סימני בלאי.
  • הקסטה: יש להחליף את הקסטה בכל החלפה שלישית של השרשרת. אם תטפלו היטב במערכת ההנעה שלכם, הקסטה תוכל לשמש אתכם עד ההחלפה השלישית.  אם ההילוכים "קופצים" גם אחרי שהחלפתם את השרשרת, זה אומר שגלגל השיניים החל להישחק ויש צורך להחליף את כל הקסטה.

טיפים מובילים לתחזוקת אופני כביש

אמנם יש נקודות חופפות בין אופן התחזוקה של אופניים בסיסיים ובין תחזוקת אופני כביש, אך ממש כמו בכדורגל, גם בכל הנוגע לתחזוקת אופני כביש "לדרבי יש חוקים משלו" :)

תנו קצת אהבה לדוושות שלכם

הדוושות הם לרוב החלק האחרון שהרוכבים מסתכלים עליו. שימו לב למסבים רופפים ובמיוחד לקליטים שחוקים; בעוד שהדוושות יכולות להמשיך ולהסתובב בצורה חלקה באמצעות הידוק וטיפול, קליטים שחוקים אינם ניתנים להחלפה ועלולים להוביל לפציעה.

האזינו לטבורי הגלגלים

אם טבורי הגלגלים שלכם מרעישים כנראה שהם מלוכלכים ומיובשים, וזקוקים לניקוי. אם תעקבו אחר הוראות היצרן הספציפיות למותג האופניים או של טבורי הגלגלים, זה לא אמור לקחת זמן רב. מותגי הייצור ימליצו בדרך כלל על סוג חומר הסיכה שבו כדאי שתשתמשו, אך אם אינכם בטוחים בחרו בגריז דליל או בשמן סמיך, שכן גריז סטנדרטי נוטה להתגבש ולהידבק.

בדקו את המתלה של מערכת ההנעה

עקב אופן עיצובם של רוב אופני הכביש המודרניים, הנתך הרך של מתלה מערכת ההנעה יכול להתכופף ולהתעוות בקלות. אם האופניים שלכם נפלו על הצד של מערכת ההנעה, כדאי לבדוק את המתלה, לא משנה אם ישבתם על האופניים או לא. במידה ולא, עלול להיווצר תרחיש שאף אחד לא מעוניין בו: שהחישורים יתקעו בשרשרת.

שימו לב לחלקים רופפים ומסתובבים

חלקים רופפים ומסתובבים עשויים לייצר רעש שנותן תחושה שהאופניים שלכם מתפרקים, אך בפועל זה לא מסובך למצוא את הגורם להתרופפות. קודם כל, בדקו את החיבורים של תיק האוכף שלכם. החשוד המיידי הוא בדרך כלל התקן בקבוקים רופף! גורמים אפשריים נוספים הם קסטות רופפות או טבורים וכידונים רופפים.

תחזוקת חובה של אופני הרים

חשוב לשמור על תחזוקה טובה של אופניים מכל סוג, אך הדבר נכון במיוחד לגבי אופני שטח, שכן אופי הרכיבה חושף את האופניים ואת הרוכבים לפגיעות חמורות. לכן חשוב במיוחד לבצע בדיקות תכופות וסדירות של אופני שטח. 

אם אתם מחפשים אופניים הדורשים תחזוקה מינימלית ומאפשרים ביצועים מעולים, אופני הרים Rockrider St 100 יעשו את העבודה. העיצוב של דגם זה נועד לעמוד במזג האוויר היבש ביותר, והוא יאפשר לכם לרכוב ללא הפסקה במשך 90 דקות הודות לשלדת אלומיניום קלת משקל וגימורים עמידים עם כיסוי כפול.

צרו לעצמכם מקום ייעודי לתחזוקת האופניים

זה לא משנה אם אתם מטפלים באופניים בחדר מאולתר או במקדש שייעדתם לתחזוקת אופני הרים; מקום משלכם המיועד לצורך עבודה על אופני ההרים הופך את ביצוע שיגרת הבדיקות לנגישה ולקלה יותר. רצוי שבנקודה הייעודית יהיה כיור לניקוי הגריז והשומן וכן מקום אחסון לכלים ולמעמד התיקונים.

שמרו על המזלג

בכל הנוגע למזלג, הסוד לטיפול נכון מסתכם בזיהוי בעיה מינורית לפני שהיא הופכת לגדולה ויקרה. בדקו את תנועות המזלג אחרי כל רכיבה באמצעות דחיפה שלו כלפי מטה. אם אתם מרגישים שהוא נדבק או שהוא לא קופץ חזרה בקלות, ייתכן כי הצטבר עליו לכלוך. כדי לשמור על תנועה חלקה של המזלג ולמנוע חיכוך, השתמשו בחומר סיכה מבוסס שמן השונה מחומר סיכה המיועד לשרשרת.

הגדירו את ריסון ההדף

לאופניים שלכם יש קליקרים על המתלה לוויסות ההדף ולריסונו. הם מאפשרים לכם התאמת ביצועים אולטימטיבית. הם שולטים במהירות התגובה להדף של המכה. סוג הרכיבה שלכם יקבע את את התאמות ההגדרות. עבור שבילים קשים וקופצניים מומלץ להגדיר תגובה איטית ותחושת שליטה גבוהה יותר. אך עבור רכיבה חלקה ושטוחה יותר נדרשת תגובה חזקה יותר. החוויה תלויה באופי השטח שבו אתם רוכבים.

צריכים כליי תחזוקה לאופניים? לצפייה בכלים הנדרשים לטיפול האופניים שלכם לחצו כאן!

יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי יום שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר