Hide Filters
הצג סינונים 0
מיין לפי :
סינונים 0

איך כדאי להתלבש לריצה בקיץ?

בקטגוריה: ריצה

ריצה בקיץ: איך כדאי להתלבש?

חם. שרבי. הביל. אביך. לוהט. גיהנום. מרגיש כמו תנור. נשרפו לי הגבות - אנחנו בטוחים שתסכימו שכל אלו הם הצהרות די שגרתיות במהלך הקיץ הישראלי, אבל בזמן שרוב הישראלים מתכנסים לתוך המזגן שלהם ומנסים לצלוח את הקיץ, אתם מתלבשים במיטב בגדי הריצה שלכם ויוצאים לריצה מרעננת. ריצה בקיץ היא אתגר ייחודי, ואנחנו כאן כדי להמליץ לכם מניסיוננו מה כדאי ללבוש לריצה כדי להישאר כמה שיותר יבשים ורעננים (במסגרת האילוצים, כן?). 

לפני שנתחיל, חשוב לציין שריצה בחוץ בעומס חום כבד מאוד יכולה להיות מסוכנת. ריצה בחוץ בתנאי חום קיצוניים יכולה להוביל להתייבשות, למכת חום ולכוויות מהשמש וחשוב לתכנן היטב את הריצה, להקשיב לגוף ולכבד את מגבלותיו. בבקשה רוצו באחריות!

מה ללבוש לריצה במזג אוויר חם?

בחלק העליון

זיעה - מנגנון הקירור המתוחכם והדביק של הגוף. אנחנו אוהבים אותה, כי היא שומרת על הגוף שלנו בטמפרטורה הנכונה, אבל אנחנו גם שונאים אותה כי היא מותירה אותנו דביקים ומסריחים. כשרצים במזג אוויר חם מזיעים המון ולצערנו, אין דרך להימנע מזה. הזעה היא פעולה טבעית ומבורכת של הגוף, אבל איך בכל זאת אפשר למזער חלק מחוסר הנעימות שהיא גורמת?

חשוב להתלבש בלבוש מתאים שינדף את עודפי הלחות והזיעה מהעור ויתייבש במהירות. אם עד עכשיו הייתם רצים בחולצות טי מכותנה אולי תתפלאו לגלות, חולצת ריצה מבד טכני נוחה הרבה יותר. בדים נושמים כגון פוליאסטר תוכננו לנדף זיעה במקום לספוג אותה, כך שיותר לא תצטרכו לרוץ בחולצה ספוגה ודביקה. אם מזג האוויר חם עד כדי כך שאתם מתפתים לצאת לריצה ללא חולצה כלל או עם חזיית ספורט בלבד, רק תדעו שיהיה לכם חם יותר מאשר לצאת עם חולצה, כיוון שהזיעה תיצמד לעור שלכם, וגם תהיו חשופים לשמש באופן ישיר. בנוסף, ידעתם שזיעה על עור חשוף מציבה אתכם בסיכון מוגבר לכוויות מהשמש? הסיבה היא כי לעור מיוזע אין יכולת טובה להחזיר קרני UV ולפזר אותן. אם אתם רצים בשמש חזקה הקפידו להתכסות בהתאם, ועדיף לא להשאיר פתח לפורענות ולבחור בחולצה מנדפת שגם מגינה מפני קרינת UV.

בחלק התחתון

מזג אוויר חם = מכנסיים קצרים, נכון? הם שומרים על חופש תנועה ומאפשרים זרימת אוויר מיטבית. החיסרון הוא שרוב מכנסי הריצה הקצרים (במיוחד לנשים) נוטים להתגלגל כלפי מעלה וליצור קפלי בד מעצבנים. בנוסף, כשהמכנסיים מתגלגלים למעלה הירכיים חשופות ועלולות להתחכך אחת בשנייה ולגרום לשפשפת - ושפשפת זה באסה. החשש מטייץ מתגלגל גורם לרצים ולרצות רבים לבחור בטייץ 7/8, אבל דעו שזו לא האופציה היחידה! נסו לרוץ עם מכנסיים קצרים צמודים וקצת יותר ארוכים (כמו מכנסי רכיבה על אופניים, אך כאלה שעוצבו לריצה) - הם לא יתגלגלו מעלה באותה מידה כמו מכנסיים קצרים רגילים. תוכלו לנסות גם מכנסי 2 ב-1 אם אתם לא מעוניינים ללבוש משהו צמוד לעור. כדי ללכת על בטוח, מרחו קרם נגד שפשפת באזורים המועדים.

מומלץ לבחור בפרטי לבוש בגוונים בהירים, משום שהם מחזירים חום במקום לספוג אותו והם גם בולטים יותר כשחשוך. בנוסף, וכתמי זיעה נוטים לבלוט יותר על בדים כהים, אז גם מהבחינה האסטטית כדאי לבחור בפרטי לבוש בהירים. מה שנקרא, win-win!

כיצד למנוע שלפוחיות

כפי שכבר בטח הבחנתם, הזיעה היא האירוע המרכזי בריצה בקיץ, וגם בכל הנוגע לכפות הרגליים שלכם היא "מככבת". כשרצים בחום, כפות הרגליים מזיעות יותר מבדרך כלל ואתם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול משלפוחיות. כדי למנוע שלפוחיות כדאי לנעול נעליים עם יריעות רשת ולגרוב גרביים מנדפות זיעה.

יתכן שבשלב מסוים החום יעביר אתכם על דעתכם ותרצו לנסות לרוץ בלי גרביים - נסו להימנע מהטעות הזו. זה לא טוב לכפות הרגליים (הן ישתפשפו ישירות בתפרים של הנעליים), ולא לנעליים (כל הזיעה ועודפי המלח עלולים להזיק לפנים הנעל). אם נראה לכם שהגרביים שלכם גורמות לשלפוחיות, בהחלט ייתכן שאתם צודקים. נסו לגרוב גרביים ייעודיות לריצה - הן בעלות תפרים שטוחים המפחיתים שפשופים ומרופדות מעט בקרסוליים לאחיזה יציבה ולמניעת תזוזה של הגרב.

אביזרים חיוניים

כובע או מצחייה

כובע הוא כמו שמשיית חוף קטנה וניידת מעל הראש. הוא מאפשר לכם להישאר בצל בכל מקום ומגן על הקרקפת מכוויות שמש. מצחיות מתאימות במיוחד לאנשים עם שפע שיער, כיוון שהן מאפשרות לקרקפת לנשום ובמקביל מגנות על הפנים מהשמש.

משקפי שמש

האם אפשר להרכיב משקפי שמש רגילים במהלך ריצה? כן - כל עוד הם לא נופלים, מחליקים על האף או גורמים לכם להזיע, הכל טוב. משקפי שמש מגינים על העיניים מקרני UV במהלך הריצה, וזה רק אחד מהתפקידים שלהם! הם מבטלים את הצורך לצמצם את העיניים כתוצאה מסנוור וכך תורמים לריצה חלקה ובטוחה יותר. 

חגורה שתייה או ווסט שתייה

כל הזיעה הזו שדיברנו עליה מגיעה כאן בהפוכה - מה שאנחנו מאבדים צריך להחזיר. תמיד חשוב להקפיד על צריכת נוזלים, אבל זה קריטי במיוחד כשרצים במזג אוויר חם. לבישת ווסט עם שלוקר או חגורה שיש בה מקום לבקבוקי מים מבטיחה שתמיד יהיו לכם מים בהישג יד. לריצות למרחקים קצרים תספיק חגורה עם בקבוק קטן אחד או שניים תאפשר לכם לקחת כמות מים מספיקה לדרך. עבור ריצות ארוכות כדאי לבחור בווסט המאפשר נשיאת נוזל רב יותר. 

יום ראשון יום שני יום שלישי יום רביעי יום חמישי יום שישי יום שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר